Eva-Lena Wechselberger har stått midt i noen av norsk handels største endringsprosesser – og vet hva som skal til for å få mennesker til å lykkes.Foto: Privat
Fra butikkgulvet til lederrommet: Om drivkraft, endring og ekte lederskap
I denne utgaven av Hun får det gjort møter vi Eva-Lena Wechselberger, retail- og salgsdirektør i Jernia. Med over 25 års erfaring fra norsk handel, blant annet som leder i Nille og KID Interiør, har hun stått midt i noen av bransjens mest krevende endringsprosesser. Eva-Lena er kjent for sitt tydelige lederskap, sin gjennomføringskraft og evnen til å bygge kultur og resultater gjennom mennesker.
Hvor startet din karriere, og hva har formet deg mest underveis?
Min reise i retail startet hos Benetton i London, hvor jeg tidlig erfarte kraften i god kundeservice og betydningen av ryddige, innbydende butikker. Her ble grunnlaget lagt – en lidenskap for å skape kundeopplevelser som sitter, gjennom struktur, detaljer og atmosfære. Det var også her gnisten for økonomi og markedsføring ble tent.
Videre, i Varner, utviklet jeg en sterk salgskultur med hjertet i menneskene – kollegaene, kundene og teamene jeg fikk være en del av. I Lindex ble det tydelig hvordan struktur og systematikk kan løfte hele kundeopplevelsen, og her vokste energien og drivkraften min for å bygge butikker som virkelig begeistrer.
Gjennom hele reisen har én ting stått klart: Det er menneskene jeg har jobbet med – og for – som har formet meg mest. Der ligger inspirasjonen, læringen og gleden.
Hva er en personlig verdi eller et prinsipp som du alltid har holdt fast ved i karrieren din?
En verdi jeg alltid har holdt fast ved, er å være tett på kjernedriften. I retail handler det om å sette butikkene og menneskene i sentrum – å skape en arena der de får skinne. Jeg tror på ledelse som er synlig, tilgjengelig og tydelig, og på kraften i å anerkjenne innsatsen som legges ned hver eneste dag.
"Ærlighet med kjærlighet" er et prinsipp jeg lever etter. Det betyr å være direkte, men alltid med respekt og omtanke. Som leder er det viktig å vise at man er en del av laget – ikke over det. Når vi står sammen, bygger tillit og feirer hverandres styrker, da lykkes vi. Ikke som enkeltpersoner, men som ett lag!
Hvordan ser en typisk dag ut for deg, og hva ønsker du å implementere i rutinen din fremover?
Jeg er et A-menneske som liker å starte tidlig. Dagen begynner som regel med å se på gårsdagens tall og kundetilbakemeldinger, det gir meg både energi og retning. Jeg liker å sende en "hands-up" til selgere som har gjort en god jobb – det er viktig å vise at innsatsen blir sett.
Etter kaffe og morgenmøter i bilen på vei til kontoret går dagen gjerne videre med møter og butikkbesøk. Jeg prøver å holde av to dager i uken til butikksjefer og regionssjefer – det er der vi bygger kultur og retning sammen, og det ønsker jeg å prioritere enda mer fremover.
Hva er ditt beste råd for å få ting gjort, enten det handler om arbeid, motivasjon eller livsbalanse?
Ikke vent med det du tror på! Vær tett på, vær tydelig, og feire både små og store seire. Når du ser resultater – både i tall og i menneskene rundt deg – kommer motivasjonen av seg selv.
Ute i fjellet finner Eva-Lena ro og inspirasjon til å ta fatt på en ny uke, gjerne sammen med sine nære og kjære.Foto: Privat
Litt om deg som del av en gruppe…
Hvordan bygger du tillit i teamet ditt, og hva gjør du for å få det beste ut av de du jobber med?
Jeg viser at jeg tar ansvar for mitt område. Jeg er dønn ærlig, på godt og vondt, og jeg tror på at tillit bygges gjennom tilstedeværelse og tydelighet. Jeg gir rom for ansvar, men er alltid tilgjengelig. Jeg tror også på å være tett på, både i hverdagen og i de store linjene.
Når folk vet at de blir sett og hørt, tør de å ta initiativ – og da skjer det magiske. Jeg rekker opp hånden hvis noe går galt, og tar mitt ansvar i forhold til det. Lykkes gjør vi sammen, alltid!
Hvilke grep i lederskap har du erfart gir størst effekt – og hvorfor?
Gi folk helhetsbildet. I retail må man brenne for mange ting samtidig. Som leder må hjertet være hos butikkene når du er på servicekontoret, og når du er ute i butikkene så må hjertet banke for produktene, markedsføringen og varetrykket. Da får vi den røde tråden gjennom hele organisasjonen.
Det handler om å se hvordan alle deler av organisasjonen påvirker hverandre, og hvordan vi er gjensidig avhengige.
Butikkene må være i sentrum. Når vi legger ting til rette rundt butikkens behov og rytme, får vi med oss hele organisasjonen. Det gir retning, energi og resultater. Og så må vi aldri glemme å feire de små seirene, de er milepæler på veien mot det store målet.
Hva er nøkkelen til å bygge et solid nettverk?
Vær genuint interessert i folk. Still spørsmål, lytt og følg opp. Nettverk handler ikke om antall kontakter, men om kvaliteten i relasjonene. Del kunnskap og kompetanse, vær raus og gi før du ber om noe tilbake.
Hvilken lærepenge har vært mest verdifull for deg?
At endring tar tid – og at det tar tid å få folk til å være med på reisen. Du kan ikke dra noen gjennom en endring, du må gå sammen med dem.
Du har ledet flere snuoperasjoner i norsk retail. Hva har du lært om å bevare energi og motivasjon i organisasjoner som står midt i endring?
At kommunikasjon og synlighet er helt avgjørende. Folk tåler mye – så lenge de forstår hvorfor. Jeg har lært at det å være til stede, anerkjenne innsats og feire små fremskritt gir energi i krevende tider. Og at humor og varme aldri må undervurderes.
Retail er i rask endring, både digitalt og bærekraftsmessig. Hvordan må fremtidens ledere utvikle seg for å lykkes i en bransje som aldri står stille?
De må være nysgjerrige, tilpasningsdyktige og trygge nok til å slippe andre til. Det handler ikke lenger om å være den som vet mest, men den som får frem det beste i andre. Og så må man tørre å ta standpunkt – både i bærekraft og verdier.
Litt om din drivkraft...
Hva tror du er nøkkelen til et meningsfylt liv (og hvordan forsøker du å leve det ut i praksis)?
Å være en del av noe større enn seg selv. For meg handler det om å skape resultater sammen med andre, og å vite at det vi gjør har betydning, både for kundene og kollegene.
Jeg prøver å leve det ut ved å være til stede, vise takknemlighet og aldri slutte å lære. Sammen med fantastiske kollegaer har jeg vært med på å "redde" nær 5.000 arbeidsplasser, det har vært ekstremt meningsfylt.
Hvilket råd ville du gitt til ditt yngre selv?
Stol på magefølelsen, og ikke vær redd for å ta plass. Du har mer å bidra med enn du tror.
Hvordan setter du – og følger du opp – mål, både profesjonelt og personlig?
Jeg jobber med tydelige målbilder og bryter dem ned i konkrete handlinger. Jeg følger opp gjennom dialog og refleksjon, og justerer underveis.
Personlig handler det om å sette intensjoner for hvordan jeg vil være, ikke bare hva jeg vil oppnå. Samtidig vet jeg at jeg alltid har mer å lære. Når man går inn i et selskap for å gjøre endringer, må det ofte gå raskt, og det er ikke alltid forenlig med å være pedagogisk. Kravet til kjappe endringer, særlig når man må redde et selskap, gir sine utfordringer.
Reiser er en stor kilde til inspirasjon for Eva-Lena, enten i storbyer, små landsbyer, både alene eller sammen med sine gutter.Foto: Privat
Hvordan definerer du suksess, både personlig og profesjonelt? Hvordan har definisjonen din på suksess endret seg gjennom årene?
Tidligere handlet suksess mye om resultater og vekst. Nå handler det mer om balanse, mening og relasjoner. Suksess er når jeg ser at teamet blomstrer, kundene er fornøyde – og jeg selv har energi igjen til å være til stede for familien.
Når du kobler helt av fra jobb, hvor finner du energi og inspirasjon til å hente nye ideer?
På reise, i storbyer, små landsbyer, alene på hytta eller ute i fjellet, og sammen med guttene mine. Jeg elsker å lande på hytta, meditere og gå tur i fjellet. Der lar jeg tankene bare få komme og gå. Det gir meg både ro og inspirasjon til å ta fatt på en ny, hektisk uke.
Litt om dine fremtidsvisjoner...
Hvilke endringer ønsker du å se i din egen bransje, og hvorfor?
Jeg ønsker at retail i enda større grad skal verdsette butikkene som merkevarebyggere og kulturbærere. Det er i møtet med kunden at merkevaren virkelig lever. Jeg håper vi fremover klarer å kombinere teknologi og menneskelig kontakt på en måte som styrker kundeopplevelsen – ikke erstatter den.
Hvilke mål har du satt deg fremover?
Å fortsette å utvikle sterke team og ledere som bygger kultur og resultater sammen, team som tør å utfordre, ta ansvar og stille kritiske spørsmål. Jeg ønsker også å bidra til at retail blir en enda mer attraktiv bransje å jobbe i – med tydelige karriereveier og stolthet i faget.
Det går fort i retail. Retail er i endring. Gode ledere må kunne lede teamene sine raskt gjennom endring.
Tre raske
En bok alle ledere burde lese:
The Infinite Game av Simon Sinek
En vane du sverger til:
Å starte dagen med å tenke på de positive tingene som dagen byr på og nyte de små øyeblikkene
En feil du er glad du gjorde:
Å tro at jeg måtte ha alle svarene selv, det lærte meg verdien av å lytte.