Du vil kanskje også lese:
-
Slik styrker du troen på deg selv – litt hver dag
Å tro på seg selv handler ikke om å aldri tvile, men om å møte tvilen – og gå likevel. Selvtillit og selvfølelse er muskler du kan trene litt hver dag. Med små steg kan du bygge et indre fundament som gjør deg tryggere, friere og sterkere – både når livet flyter lett, og når motstanden kommer.
-
– Kapital er makt til å skape endring
Maria de Perlinghi er partner og Chief Impact & Communications Officer i Norselab – et B Corp-sertifisert investeringsselskap som satser på selskaper med reell, positiv påvirkning. Hun har de siste sju årene spesialisert seg på impact: hvordan måle, styre og forsterke positiv effekt. I Norselab leder hun arbeidet med å synliggjøre hvordan kapital kan brukes til å bygge løsninger verden faktisk trenger – og sørger for at selskapene de investerer i både forstår og leverer på sitt potensial.
-
– En karriere er ikke en stige man skal klatre, men summen av alt du har gjort.
Anita Schjøll Abildgaard er gründer, foredragsholder og en av Norges tydeligste stemmer innen kunstig intelligens. Hun er medgründer av Iris.ai, som hjelper store selskaper å bruke AI-agenter til å hente ut verdi fra sin egen dokumenterte kunnskap. Med bakgrunn fra både teknologi, teater og internasjonalt entreprenørskap kombinerer hun nysgjerrighet med et sterkt samfunnsengasjement – og en klar stemme for å få flere kvinner inn i fremtidens løsninger.
-
Susanne Kaluza: – Blid, men beinhard
Susanne Kaluza er direktør for Stiftelsen Litteraturhuset – en av Norges viktigste arenaer for offentlig samtale. Hun er utdannet journalist og har lang fartstid som forfatter, redaktør, toppleder og samfunnsdebattant, alltid med et sterkt engasjement for likestilling, ytringsfrihet og mangfold.
-
– Hvile er ikke et hinder for ambisjoner, det er en forutsetning
Anne Liberg er Chief Human Resources Officer i Nel Hydrogen, og har lang erfaring med å bygge selskaper og kulturer i både oppstartsmiljøer og internasjonale industrikonsern. Hun var med å starte Arundo Analytics, hvor hun ledet People & Organization i flere år, og har tidligere hatt sentrale roller i blant annet McKinsey & Company. Anne er kjent for å kombinere tydelig ledelse med en dyp forståelse for hva som faktisk får mennesker og organisasjoner til å fungere – i praksis.
-
– Du vet hva du skal levere. Hvordan du gjør det, er opp til deg.
Kristina Miriam Renberg er markeds- og kommunikasjonsdirektør i Studentsamskipnaden i Stavanger (SiS), og har i en årrekke jobbet med merkevarebygging og kommunikasjon med et tydelig samfunnsoppdrag. Det handler om studentvelferd – og å bruke kommunikasjon som et verktøy for å skape trygghet, fellesskap og tilhørighet for tusenvis av unge mennesker som skal finne sin plass i en ny by. Nå jobber hun med å utvikle en ny type studiestart for studentene som kommer til Stavanger.
-
Fra oljeplattform til spareøkonom – som gjør investeringer mindre skummelt
Else Høeg Sundfør er spareøkonom i Nordnet – gjør investeringer, pensjon og personlig økonomi litt mindre skummelt for folk flest. Med bakgrunn som ingeniør, og med erfaring fra oljeplattformer i Midtøsten til konsulentlivet i McKinsey, valgte hun å ta en helt ny retning. I dag bruker hun stemmen sin til å inspirere flere – spesielt kvinner – til å ta styring over egen økonomi.
-
– Livet bør ledes av mer enn ambisjoner alene.
Etter mange år i markedsdirektørrollen i selskaper som DNB, Coca-Cola og Cubus, valgte Aina Lemoen Lunde en ny og annerledes vei. Nå leder hun Feddie Ocean Distillery – et kvinneeid destilleri ytterst i havgapet på Fedje. Her handler det om mer enn brennevin: Feddie er et prosjekt som skal få flere kvinner til å investere og eie, samtidig som det bidrar til å bygge livskraftige lokalsamfunn.
-
– Alle har en grense. Du må unngå å krysse den.
Marit Fuglem Høgli leder Admento, et selskap som leverer moderne økonomi- og rådgivningstjenester til små og mellomstore bedrifter. Med bakgrunn fra revisjon, styrearbeid og mange års erfaring som leder, er hun opptatt av å kombinere tall med kultur – og bygge et selskap som setter mennesker og verdier like høyt som vekst og resultater.
-
– Business, innflytelse og integritet kan gå hånd i hånd.
Louise Fuchs har gjort karriere der bærekraft møter kommunikasjon. Etter flere år som bærekraftsdirektør i Oda og kommunikasjonsdirektør i Schibsted, tok hun steget ut og startet som daglig leder i Team Tomorrow – et managementbyrå som representerer profiler med stor gjennomslagskraft og samfunnsengasjement. Målet er enkelt, men ambisiøst: å koble merkevarer med stemmer som ikke bare snakker om bærekraft, men setter det ut i livet.