Yrja leder podcasten Power Ladies, som løfter frem kvinnelige rolle- modeller.

The Pivot Issue
Høst 2021

Pivot eller full stopp?

Det kan være vanskelig å vite. Men med tro, dedikasjon, utholdenhet, endringsvillighet, samarbeidsevne og ærlighet vil du merke når tiden er moden for å snu. Eller stoppe.

Publisert

Endring er skummelt, endring er krevende, endring kan føre til at alt kollapser. Det er ingen garantier. Og i en periode blir man svevende rundt i usikkerhet, i mangel på fullstendig kontroll. Hva om folk ikke liker endringen? Hva om man mister kunder? Hva om selskapet feiler totalt? Det er mange spørsmål, de fleste umulige å besvare. Men av og til har man ikke noe annet valg. Rett og slett fordi det man gjør, ikke fungerer, eller fordi konkurrentene gjør noe som fungerer enda bedre.

Når fryder forandring?

Instagram lanserte story-funksjonen for å unngå å bli spist opp av Snapchat. Deretter lanserte de Instagram Reels for å ta opp kampen mot TikTok. Flere sosiale medier har også begynt med lydrom for å være i forkant av Clubhouse. Dette er eksempler på pivots som har vært helt nødvendige for å henge med i utviklingen og kampen om brukerne. En forandring trenger selvsagt ikke være stor for å være omveltende. Også små endringer kan plutselig få stor betydning.

Men det store spørsmålet er: Når skal man kaste inn håndkleet, og når skal man kjøre en pivot? Før man tar en avgjørelse, er det viktig å ha i bakhodet at det tar tid å skape resultater. Det kan ta årevis før du klarer å skape en solid følgerskare i sosiale medier, og minst like lang tid før tallene går fra røde til grønne. Som folkene bak Airbnb så fint sa det: «It took us 3000 days to get an overnight success.»

Vi får ofte høre «never give up». Men «never give up» kan bety så mye. I en forstand gjelder det å holde seg tro til én ting – og det er visjonen, mener jeg. Det er visjonen som er grunnmuren til bedriften. Og rokker man ved den, risikerer man at alt faller sammen. Det betyr ikke at man skal være sta og trangsynt. Man kan være tro mot visjonen samtidig som man er åpen og nysgjerrig på andre måter å gjøre ting på.

Jevnlig justering

Jeg mener at en pivot ikke er noe man gjør i siste sekund. Justeringer og oppdateringer bør skje kontinuerlig. Og man bør hele tiden stille seg spørsmålet om hvordan man kan stay on top of the game. Hva gjør konkurrentene? Hvordan kan man komme one step ahead? Hva kan man gjøre for å skille seg ut? I dag utvikler ting seg raskt, og plutselig er man forbigått av en konkurrent man ikke engang visste at man hadde.

Markedsresearch og feedback fra kunder og andre utenforstående er nøkkelen. Kunder ønsker minst mulig friksjon, best mulig kvalitet, solide brukeropplevelser og god historiefortelling. Og ikke minst, de ønsker å bli sett. Dermed gjelder det å bygge en tett relasjon til kundene, gjennom chat, events, spørreskjema og sosiale medier. Da finner man raskt ut hva man skal tweake på, i tillegg til at kundene føler seg sett og ivaretatt.

Det er heller ikke dumt å innhente utvendig ekspertise eller spørre mennesker du ser opp til, om råd. Det er lett å bli blind på egen merkevare, så et par nye øyne kan være gull verdt.

Utsjekk

Har du vært dyktig i sosiale medier med branding, med å oppsøke kunder, skaffe samarbeid, konstant fornye deg og fått hjelp fra dyktige fagfolk – og fortsatt ikke ser noen form for resultater etter flere år – må du kanskje innse at det er på tide å sette kroken på døra. Noen spirer vil rett og slett ikke gro, uansett hvor mye man vanner dem.

Selv om det kan kjennes som en skam og en stor nedtur, er det faktisk en styrke å innse når man skal si stopp. Vær stolt av at du har prøvd, og se på prosessen som læring fremfor feiling. Man lærer like mye av å ha erfart en nedtur som en opptur, om ikke mer. Nå står du bedre rustet til andre omgang.

Pivot eller stopp. Det betyr ikke at du må gi opp visjonen din, eller at du som menneske ikke duger. Med tro, dedikasjon, utholdenhet, endringsvillighet, samarbeidsevne og ærlighet vil du merke når tiden er moden.