Anine presenterte Fikse.ai på Nordic Fund Day i 2025. Fund Day, arrangeres av Nordic Edge og er ikke bare et startup-arrangement; det er en nordisk plattform der verdidrevne gründere møter investorer som bryr seg om både avkastning og faktisk samfunnseffekt.

Fra diplomatdrøm til techgründer: Anines vei til Fikse

Hvorfor er det fortsatt så tungvint å fikse en bukse, sy inn en kjole eller reparere et par sko i 2025? Det spørsmålet trigget noe i Anine Dedekam-Moldskred. Hun har bakgrunn fra statsvitenskap, UX og innovasjon, har jobbet som lobbyist for dyrevelferd, vært innom Stortinget og frivillig sektor, og likevel var det noe så hverdagslig som en skreddertjeneste som trigget gründerreisen hennes.

Publisert Sist oppdatert

I dag er Anine daglig leder og medgründer i Fikse, en plattform som gjør reparasjon enklere for både butikker, reparatører og oss helt vanlige mennesker. Ambisjonen er krystallklar: å øke reparasjonsgraden i samfunnet, slik at færre klær og produkter blir kastet og flere får lengre liv.

Fra utviklingsstudier til reparasjon og bærekraft

– Jeg skulle egentlig bli diplomat, sier Anine og ler.

Hun er utdannet statsviter fra Bergen, har bodd mange år i København og jobbet med utviklingsstudier i Mexico. Planen var akademia og internasjonalt arbeid. Men så kom møtet med IT-universitetet i København og et masterløp innen digital design og kommunikasjon, og perspektivet snudde.

– Jeg oppdaget hvor gøy det var å jobbe med brukervennlighet, idéutvikling og det estetiske. Plutselig satt jeg med post-it-lapper og prototyper i stedet for metode og teori. Og samtidig har jeg alltid hatt natur og miljø som et sånt bunnplank. Så da jeg senere jobbet som lobbyist i Dyrevernalliansen, og var med på å få gjennom pelsforbudet, kjente jeg at det er dette som driver meg: bruke kommunikasjon og systemforståelse til å flytte verden litt i riktig retning.

Den kombinasjonen, verdibasert driv pluss evnen til å se prosessene bak, er også grunnlaget for Fikse.

Et veldig analogt system i en digital tid

Ideen kom ikke fra et «vi må lage en startup»-sted, men fra noe langt mer personlig. Da moren til Anine gikk bort, ønsket hun å bruke klærne hennes videre. For å få plaggene til å passe måtte hun til skredder.

– Og der så jeg kaoset. Papirlapper. Kiwi-kalendere. Ulike priser. Ingen oversikt over hvor plagget var, når jeg fikk det tilbake eller hva det egentlig kostet. Jeg var superfornøyd med resultatet, men prosessen var håpløs.

Da hun senere deltok i et prosjekt om reparasjon av elektronikk, gjorde hun og teamet en kartlegging av skreddere og reparatører i Oslo. Det viste seg raskt at det ikke bare var “hennes” skredder som jobbet slik, de fleste gjorde det. Også butikker som tar imot reparasjoner for kundene sine, satt med manuelle rutiner, papirlapper og tidkrevende fakturering.

– Da tenkte jeg: dette må jo gå an å gjøre smartere.

Hva er Fikse?

Fikse er et digitalt styringssystem for skreddere og andre reparatører, som gir oversikt over ordre, kunder, betaling og kommunikasjon. I tillegg finnes det en egen løsning for butikker og merkevarer som vil tilby reparasjon eller håndtere reklamasjoner sømløst, uten å bygge hele systemet selv.

Forbrukere kan bruke fikse.co til å bestille reparasjon av klær, skor, og levere alt på et av flere drop-off-punkter.

Poenget er ikke at Fikse skal stå mellom alle og ta en andel av hver reparasjon. Poenget er å profesjonalisere og digitalisere en bransje som i dag bruker unødvendig mye tid på alt annet enn selve håndverket.

– De fleste reparatører har maks fem ansatte. De skal sy, reparere, ta imot kunder, fakturere, svare på henvendelser og føre lister. Vi vil frigjøre tid til selve fiksingen, sier Anine.

Reparasjon er sirkularitet i praksis

Vi sitter ofte i bærekraftspaneler og snakker om sirkulærøkonomi, produktpass og EU-krav. Men mye av det som faktisk gjør en forskjell, er banalt: få folk til å bruke det de har lenger. Visste du at vi allerede har nok klær på kloden til de seks neste generasjonene? 

Norge er ifølge Circularity Gap Report bare 2,4 prosent sirkulære. Det betyr at vi fortsatt har en lineær økonomi, samtidig som forbruket øker, og dermed øker utslippene. Reparasjon er et av de mest konkrete grepene for å øke graden av sirkularitet og bremse utslippen.

– I dag er det altfor lett for butikker å bare gi kunden et nytt produkt. Det er ofte billigere og enklere enn å sende noe til reparasjon. Hvis vi gjør selve reparasjonsløpet digitalt, transparent og raskt, senker vi terskelen. Da blir det en no-brainer å reparere fremfor å erstatte, sier hun.

Her blir Fikse spesielt interessant for merkevarer som faktisk vil ta ansvar: Hvis du selger gode produkter og samtidig gjør det enkelt å reparere dem, øker du både levetiden til produktet, kundelojalitet og gjør noe som er bra for kloden. Det er ikke grønnvasking, det er faktisk reparasjon.

Barrierene: pris og tilgjengelighet

Når vi spør henne hva som hindrer folk i å reparere mer, svarer hun nesten før vi er ferdige:

– Pris og tilgjengelighet.

Det er vanskelig å reparere hvis du ikke vet hvor du skal gå, hva det koster og når du får det tilbake. Og det er ekstra vanskelig hvis du bor et sted det ikke lenger finnes skomaker eller skredder. Derfor har Fikse valgt en modell der du kan levere flere ting på ett sted, så hentes og fordeles de videre i systemet.

– Da betaler du for selve reparasjonen, ikke for masse logistikk frem og tilbake.

Med nye midler ønsker Fikse å ta steget ut av Norge.

Fra Oslo til København?

Fikse har allerede betalende kunder blant norske skreddere og butikker, og de første bruker nå systemet i praksis. Neste steg er å vokse nordisk, hvor København og Stockholm peker seg ut.

– Vi ser at reparasjonskulturen er litt sterkere i Stockholm enn i Oslo. Og danske merkevarer er ofte veldig interessert i bærekraft og kvalitet. Så der ser vi et godt marked, sier hun.

Samtidig har de allerede innledet dialoger med større virksomheter og offentlige aktører om arbeidsklær og uniformer, som er en enorm kilde til tekstilavfall, men som ofte blir glemt når vi snakker “mote og klesindustri”.

En verdibasert gründer – uten hustle-kultur

Det er lett å tenke at en som bygger en tech-plattform for reparasjon midt i en grønn omstilling, lever på kaffe og søvnmangel. Men Anine er tydelig på at det ikke er hennes vei.

– Jeg er veldig opptatt av work-life-balance. Jeg vil lage verdens beste plattform for reparasjon, men jeg vil også lese bøker, være i skogen og lage mat. Og jeg tror det er viktig at ledere viser det. Folk skal kunne ha et liv og samtidig gjøre en forskjell.

Det henger også sammen med hvorfor hun ville at dette skulle bli en artikkel: hun vil vise at det går an å tenke kommersielt og samtidig ha myke verdier.

– Vi må slutte å late som om de to står i motsetning til hverandre. Hvis Fikse vokser, reparerer vi mer. Da er det bra for planeten at vi lykkes.