The Independence Issue
Høst 2020

Din personlige merkevare

Å bygge en sterk personlig merkevare krever tid og krefter. Med smart bruk av sosiale medier kan du gjøre veien enklere.

Publisert

Her får du ni tips til hvordan du utnytter sosiale medier til din fordel.

Sjekk om bedriften du jobber i, er med på din merkevarereise

Dersom du skal bruke stedet du jobber på som en del av din personlige merkevare, pass på at arbeidsplassen og eventuelt kolleger synes det er ok å bli omtalt – og at du i praksis blir deres stemme utad. De fleste bedrifter er komfortable med det, men det er greit å avklare. Det siste du vil, er å skape konflikter på arbeidsplassen basert på det du publiserer i sosiale medier.

Vær deg selv

Dersom du prøver å være noen du ikke er, blir det enten veldig slitsomt etter hvert, eller så blir du oppdaget. Det er ingenting som er verre for en personlig merkevare enn et tillitsbrudd. Da kan du miste mange følgere over natten. Du er god nok, og dersom folk ikke liker deg for den du er, kommer de uansett ikke til å kjøpe av deg eller heie deg opp og frem. Da er det like greit å ikke ha dem blant følgerne dine i første omgang.

Vis kunnskap og gi verdi

Du sitter på en unik kunnskap og erfaring. Selv om mange gjør noe tilsvarende som deg, er det ingen som er helt lik. Tør å vise hva du kan, og del av kunnskapen din med målgruppen din.

Skap ditt eget innhold

For å sikre at du får et helhetlig uttrykk både på tekst, video og bilder, bør du ideelt sett lage dette selv. Alternativt bør du ha en god formening om hvordan bildene dine skal være, slik at du får kommunisert dette tydelig nok til fotografen. Ved å bruke generiske stock-bilder kan innholdet ditt matche visuelt, men det vil etter hvert føles statisk og lite personlig. Eget innhold forteller historier bedre, og det viser tydeligere hvem du er. La deg gjerne inspirere av andre, men skap ditt eget innhold!

Gjør avtaler med folk som er flinkere enn deg

Synes du forrige punkt var litt vanskelig? Kanskje er du ikke så flink til å ta bilder, men du kjenner garantert noen som er det. Det kan gjerne være en profesjonell fotograf, men å bruke en fotograf kan bli dyrt i lengden. Bruk fotografen til innhold som skal leve lenge, slik som profilbilde i sosiale medier eller bilder til nettsiden. Deretter, for å få mengder med godt innhold, spør en flink venn som ikke lever av foto, og ha en uformell fotoshoot sammen. En godt planlagt shoot med flere locations og antrekk kan gi deg bildene du trenger for flere uker fremover! Pass på at verdien blir gjensidig, så hun også får noe igjen for å hjelpe deg. Det er ikke ok å forvente at folk som lever av å skape innhold, skal jobbe gratis for deg.

Vær konsekvent

Alle online-coacher forteller deg dette, og de gjør det av en grunn. Fordi det funker! Bestem deg for et publiseringsmønster, og hold deg til det. Ingen unnskyldninger! Dersom du synes det er vanskelig å få det til å gå opp med tiden din, finnes det mange fantastiske publiseringsplattformer som publiserer innholdet ditt for deg, til det tidspunktet og i det formatet du ønsker. Sett deg gjerne ned og forhåndspubliser for en uke av gangen, så er det gjort.

Ikke ta snarveier

Ikke forvent at du skal bli A-kjendis over natten. Det tar tid å bygge en personlig merkevare. Noen har gode nettverk fra før og kan raskt nå ut til mange mennesker, mens andre bruker flere år på å bygge følgerbasen sin. Det viktigste du gjør, er å ikke ta noen snarveier. Å kjøpe følgere og likes for å se større ut enn man er, blir lett gjennomskuet i dag. Det finnes til og med plattformer hvor man kan følge andres følgervekst dag for dag. Dersom du plutselig hopper opp 10 000 følgere på få døgn, vil noen legge merke til det. Det er ikke verdt det. Kjøpte, uengasjerte følgere ødelegger bare algoritmen din – og sannsynligvis også troverdigheten din.

Vær personlig, men ikke privat

Del gjerne oppturer og nedturer, vis sårbarhet og omtanke. Vis hvem du er. Samtidig har de færreste behov for å vite at du har kranglet med kjæresten eller hva ungene sa over frokostbordet. Ofte er dette innhold som omhandler flere enn deg selv. Vær forsiktig med å eksponere personer som ikke har bedt om det.

Forvent kritikk

Stikker du hodet frem, vil det komme kommentarer av det mindre hyggelige slaget. Det er bare å forberede seg på det med en gang. En trøst er at det er sjelden de som står over deg, som trekker deg ned. De har gjort reisen tidligere, og de vet hva du står i. Ikke la haterne ødelegge for deg. Bruk heller energi på de som heier på deg.

Reisen mot din personlige merkevare er mye jobb, men rigger du deg riktig, vil det oppleves som gøy. Fordelen med å bygge en personlig merkevare er at det er knyttet til deg – og ikke bedriften du jobber i. Skulle du velge å bytte jobb, må du derfor ikke starte helt på nytt igjen. Det er også større sjanse for at media kontakter deg. De er alltid på utkikk etter personer som kan være eksperter innenfor sitt område. Den posisjonen vil du ha! Lykke til med merkevarebyggingen!