The Power Issue
Vår 2021
En gründerreise: Donut-dronningen Talor Browne
I løpet av det siste året har den australske baristaen oppnådd stor suksess i Norge med sin populære donutkafé Talormade. Responsen fra Oslos beboere har vært enorm og svært positiv helt siden første åpningsdag.
I februar 2020 fikk Talor Browne (32) realisert drømmen sin da hun åpnet kaféen Talormade Lillo Gård i Oslo. I det moderne og unike lokalet kan gjestene nyte kaffedrikker av høyeste kvalitet og donuter i alle farger og fasonger.
Kombinasjonen av det nyskapende interiøret og de nydelige smakene har bidratt til at Talormade har blitt en kaféfavoritt i Oslo. Ett år etter debuten har Talormade åpnet to nye kaféer, i Bispevika og på Paleet, og de ansatte opplever fortsatt å se lange køer utenfor lokalene på daglig basis.
– Jeg tror ikke at det bare er donutene, men den helhetlige kaféopplevelsen som har gjort Talormade så populær. Den skal være innbydende, smaksrik, morsom, frisk og unik, og alle smakene skal være nydelige og av kvalitet, sier en smilende Talor Browne.
Hun sitter ved siden av bardisken med en datamaskin og tre tomme kaffekopper på det lille runde bordet fremfor seg. Hennes smil og sprudlende personlighet er svært smittende, og stemningen i rommet fremheves av de lilla og rosa neonlysene som får en til å føle at man er på en danseklubb fra 80-tallet.
Talor har 18 års erfaring fra kaffe- og baristabransjen og et enormt engasjement for jobben sin. Hun har alltid visst at hun ville jobbe med kaffe, helt siden hun var en liten jente, og lenge før hun begynte å like kaffe selv. Hun var tiltrukket av den helhetlige kaféatmosfæren, med de gode luktene og smakene og den hyggelige stemningen. Nå ønsker hun at andre skal kunne få den samme sterke opplevelsen.
– Folk som kommer inn i kaféen, skal føle at de blir tatt vare på, at vi ser dem. Jeg ønsker å forutse folks behov og gi dem den best mulige servicen. Livet er ensomt for mange under koronapandemien, men her skal de kunne interagere og slå av en prat med de ansatte. Kundene som kommer inn, blir ofte positivt overrasket over dette aspektet, fordi det ikke er så vanlig i Norge, forklarer Talor.
Lekre, smaksrike donuter
Da Talor var barn, pleide hun å gå til det eneste stedet som solgte donuter i området, dunut-kjeden Donut King, som lå i et kjøpesenter og produserte donutene på stedet. Hun ville presse ansiktet mot butikkglasset og drømme seg bort mens hun observerte donutene bli laget og fritert. Hun husker også godt følelsen av å bite i det kjempegode, varme, runde bakverket, og hvor nydelig det smakte.
I dag produserer bedriften hennes tusenvis av donuter i uken, til glede for store og små, eldre og unge.
– Donuter er så morsomme, og egner seg for alle typer mennesker, sier Talor. Hun møter blikket til den sjarmerende baristaen bak baren og ber om en kopp kakao.
De unike donutene på Talormade er alle utviklet av Talor selv. Hun inspireres av australske smaker fra barndommen og norske kulinariske opplevelser og lager dermed sesongbaserte, unike donuter. Kundene kan unne seg alt fra sjokoladeringer med oreo, nonstop, smash og hjemmelaget brownie til ulike fruktvarianter med ulike twister og spennende smakskombinasjoner.
Ifølge Talor er favorittsmaken blant oslofolket saltet karamell-popkorn. Men alle smakene er populære, og konditorene jobber kontinuerlig for å imøtekomme den store etterspørselen fra kundene, som ser ut til aldri å få nok av Talors oppskrifter.
– Jeg tror mange donutprodusenter gjør den feilen at de lager donuter som ser fantastiske ut, men som ikke nødvendigvis smaker så godt. For meg er smaken det aller viktigste og må være på høyde med estetikken til produktet. Det er det som får gjestene til å komme tilbake til oss.
Talor har bidratt i absolutt alle leddene i skapelsesprosessen av kaféen sin. Hun har selv designet det moderne interiøret til sine lokaler i samarbeid med Åpent Bakeris interiørarkitekt, Darrell Shrubb. Hun ønsket å skille seg ut fra det typiske norske bakeriet i industriell chic-stil og heller skape noe uforventet, moderne og utradisjonelt. Da ble det rosa neonlys og glitter.
– Å undergrave folks forventninger er hele målet med designen her. Jeg ønsket å skape noe unikt, som bidrar til å skape en annerledes kaféopplevelse.
Få kvinner i bransjen
Talor vokste opp på en gård i Wodonga, en liten by på det australske innlandet, noen hundre kilometer nord for Melbourne. Allerede som 13-åring fikk Talor sin første jobb på den lokale bensinstasjonen, The Kenguru Store. Her lagde hun sin aller første kaffe, og visste fra den dagen at hun skulle bli kaffebrygger. Kort tid etter ble hun ansatt på et muffinsbakeri, og fikk raskt anerkjennelse for innsats av både eierne og kundene.
– Kaffen der var forferdelig, men kaffemaskinene var veldig kule. Jeg drakk ikke kaffe selv den gangen, men var veldig interessert i de tekniske aspektene ved kaffebrygging. Jeg ble fort kaffenerd, ler Talor.
I 2010 flyttet Talor til Melbourne for å jobbe som barista. Her var hun en del av den første bølgen av moderne baristaer som på få år skulle gjøre Melbourne til en av verdens mest kjente kaffebyer. Den australske sørkystbyen har nemlig noe av den beste kaffen på jorden, og den er kjent for sine dyktige og innovative brennere. Talor jobbet hardt og ble etter hvert en av Melbournes mest anerkjente kvinnelige baristaer.
– For kun tjue år siden var det så å si ingen kvinnelige kaffebrennere, hverken i Melbourne eller i resten av verden. Som kvinne i et mannsdominert yrke må man jobbe dobbelt så hardt og være dobbelt så god for å få samme anerkjennelse. Men det at jeg var en kvinnelig barista, gjorde meg samtidig til en severdighet i seg selv, og hjalp meg med å få oppmerksomhet i bransjen, forklarer Talor.
Imponerte verdenskjent kaffebrenner
Som 25-åring, og med over ti års erfaring i servicebransjen, hadde Talor blitt et stort navn i miljøet i Melbourne, og hun følte seg klar for å ta skrittet videre i sin karriere. På den internasjonale konferansen Nordic Barista Cup i København møtte hun den norske, svært anerkjente baristaen Tim Wendelboe. Han tilbød seg å ansette henne i Oslo, og Talor takket ja til jobben uten å blunke. Dermed ble hun den første kvinnelige kaffebrenneren for den norske kaffeeksperten.
– Å jobbe for Tim var drømmen min. Han er kjent i kaffemiljøet i hele verden og har vært en inspirasjon for meg, smiler Talor takknemlig.
Et par år tidligere hadde Wendelboe vært i Melbourne og holdt et foredrag på Talors arbeidsplass. Talor hadde gledet seg til å høre ham snakke, men på vei til jobben ble hun påkjørt av en taxi mens hun syklet langs gaten. Sykkelen ble vraket, og Talor ble hentet av ambulanse, men nektet å dra til legevakten. Hun skulle ikke gå glipp av sjansen til å møte sitt store forbilde.
– Jeg kom på jobb med blodig kne, ler Talor. Jeg tror Tim ble imponert over dedikasjonen min, og da vi møttes igjen i København, husket han meg og tilbød meg jobb.
Donuter er den perfekte kaffematen
I Oslo møtte Talor drømmemannen, og de giftet seg etter kun noen få måneder. Den norske hovedstaden føltes som hennes nye hjem, og hun var klar for å investere i en fremtid her. Hun innså at Oslo hadde stort potensial til å vokse som kulinarisk hovedstad, og ønsket å bidra ved å lage den beste kaffen i landet.
– Jeg kan ikke bare lene meg tilbake og vente på at ting skal skje. Jeg har alltid fokusert på karrieren min og vil alltid lære og vokse. Jobber man hardt nok, kan man oppnå det meste, og jeg ønsket å lage mitt eget kaffemerke av høyeste kvalitet, sier Talor.
Ideen resulterte i Talors første partnerselskap, Talor&Jørgen, en online kaffeabonnementstjeneste med kvalitetskaffe som ble solgt til store deler av verden.
I Melbourne blir kaffen alltid servert med kaffemat. Talor følte nordmenn ikke hadde en sterk tradisjon for dette, og tok det i egne hender å forandre deres spisevaner.
– Hva er den perfekte kaffematen, som er både smaksrik, gøy og unik? Jo, donuter! Så jeg dro tilbake til Melbourne i én måned for å lære meg å bake de mest vidunderlige donutene og teste ut ulike oppskrifter.
Drømmen havner i retten
Tilbake i Norge tok det ikke lang tid før donutene til Talor ble en stor suksess. Køen utenfor hennes første pop-up Fryd gikk over hundre meter, og donutene ble utsolgt på et blunk. Slik fortsatte det i månedene som fulgte. Oslo-beboerne virket til å ha en umettelig appetitt for de runde og fargerike søtsakene.
– Jeg gjorde alt selv: planlegge eventer, utvikle menyen, kjøpe ingredienser, bake donutene og selge dem på ulike beliggenheter. Noen ganger jobbet jeg 36 timer i strekk for å få det til! Jeg er vant til å jobbe hardt, men i den perioden var jeg helt utslitt, forteller Talor.
Etter ett år så det ut som at det harde arbeide skulle lønne seg, da Talor&Jørgen fikk åpnet sin første kafé på Youngstorget. Det Talor ikke visste, var at dette skulle blir det hardeste året i livet hennes. Det var første gangen hun eide sin egen kafé, og jobbet døgnet rundt for alt skulle være perfekt. Hun jobbet opp mot 300 timer i måneden og var ansvarlig for driften av selskapet og opplæringen av brennerne og bakerne.
Så fikk hun sjokkbrevet med oppsigelse fra styrelederen i selskapet hun selv hadde grunnlagt og var medeier i.
– Det gav meg en knekk. Jeg hadde jo lagt inn hele meg selv i prosjektet. Investeringsselskapet hadde lovet meg autonomi etter oppstartsfasen muntlig, og jeg stolte på dem den gangen. Jeg var naiv og kommer aldri til å havne i den situasjonen igjen.
Det endte opp i rettsak og flere måneder med hard kamp for å ikke miste kaféen. Til slutt ble partene enige om forlik, og Talor tok imot en pengesum og forlot bedriften.
– Det har vært vanskeligere å stole på folk etter den hendelsen. Folk forandrer seg når store pengesummer er involvert. Nå har jeg lært meg å kreve det jeg fortjener, ikke å vente på at noen skal gi meg det. Min sosiale sirkel har blitt mindre, og jeg gjør det jeg kan for å beskytte meg selv.
Forlikspengene gav Talor et utgangspunkt for å starte noe nytt, og denne gangen skulle hun klare det alene. To dager etter forliket var Talor allerede i gang med å forberede sin neste virksomhetsidé: Talormade.
Produserer flere tusen donuter i uka
Donutproduksjonen til Talormade ligger ved Akerselva på Øvre Grunerløkka, i en tidligere tekstilfabrikk i rød murstein fra tidlig på 1900-tallet. Utenfor lokalet anes det en svak, men deilig lukt av kaffe og bakervarer. Her lager de ansatte mellom 1000 og 3000 donuter hver dag, og de brenner godt over ett tonn med ulike kaffevarianter i uka. Selv om bedriften i dag består av flere titalls ansatte, ønsker Talor å være involvert i alt som skjer på arbeidsplassen, fra ansettelse til kvalitetssikring av kaffen og donutene.
– Det er viktig at alt klaffer. I tillegg til å være arbeidsnarkoman er jeg også perfeksjonist. Dessuten er det viktig at alle ansatte er håndplukket og passer i teamet. Det viktigste når jeg skal ansette noen, er ikke hvor de kommer fra eller hva de kan. Jeg ansetter basert på personligheten, fordi jeg mener det er det absolutt viktigste i servicebransjen.
Talor ønsker et mangfoldig arbeidssted, der både utenlandske arbeidere, kvinner og skeive skal føle seg velkommen og integrert.
– Bransjen er mannsdominert, og det er generelt lite mangfold som er representert. Slik er det ikke i min bedrift, og jeg ønsker å bryte med praksisen og ansette ulike type mennesker. I dag er det mange flere kvinner i bransjen enn det var da jeg startet, og det er jeg takknemlig for. De fleste lederne i Talormade er kvinner, og de gjør en fantastisk jobb, sier hun.
Talor forteller at det ikke alltid er lett å ha ansvaret for en stor bedrift som kvinnelig leder.
– Selvsikkerhet er en positiv egenskap blant mannlige ledere, mens kvinner kan bli sett på som irriterende dersom de er for sikre og direkte. Jeg ønsker å være den beste sjefen, men det er ikke alltid lett å møte alles forventninger.
– Har du noen tips til unge, kvinnelige gründere som ønsker å starte egen bedrift?
– Du kommer aldri til å føle deg klar eller ha alle svarene, men bare stå på og kast deg i det! Husk å ha noen rundt deg som støtter deg og som du kan dele noe av ansvaret med. Du må kunne stole på dem, og ha like intensjoner og arbeidsmoral, tipser Talor.
Talor kan selv si å ha realisert drømmen sin, men ønsker ikke å stoppe nå. Hun har stadig nye prosjekter på gang. Det finnes ingen grenser for hva denne dedikerte og talentfulle gründeren kan få til.
– Jeg ønsker å skrive bok, lage youtube-videoer, publisere kokebok og lage merch. Og så er det endelige målet å åpne Talormade-kaféer i alle skandinaviske storbyene, og kanskje andre steder i Europa. Det blir spennende å se hva fremtiden bringer, men jeg kan allerede si at jeg er stolt av meg selv og over hva jeg har klart å skape.