Silje Landevåg står bak nettbutikken Get Inspired som hun startet i 2009.

The Pivot Issue
Høst 2021

Silje skynder seg sakte

Når sportsklær-gründer Silje Landevåg smetter ut av joggeskoene og inn i stiletthæler, må hun øve seg på å senke tempoet.

Publisert Sist oppdatert

Det er lenge siden den gangen da Silje Landevåg lot seg overtale til å ta inn et parti støvler som luktet tyggis.

– Selgeren var supersøt! Og ideen var jo kul. Men det ble liksom ikke noen brak-suksess, ler hun.

Episoden har hun satt på læringskontoen, og i dag kan hun le godt av innkjøpstabben. For mesteparten av tiden har hun helt klart hatt markedsteft, trønderjenta bak nettbutikken Get Inspired. Firmaet hun startet ved kjøkkenbenken i 2009, omsatte i fjor tur- og treningstøy for 400 millioner kroner. Instagramkontoen hennes har over 30 000 følgere som får med seg Silje på fjelltur, Silje som trener, Silje i tights, Silje med tursekk. Men også businesstips og inspirasjon.

– Trenings-Silje vil alltid være der. Men nå har jeg lyst til å hente frem en annen side av meg, en side som ikke så mange kjenner.

Etter 12 år med egen business er det tid for å løfte blikket. Hun vil utforske nye bransjer, ta med kompetansen videre.

– Hele mitt voksne liv har jeg jobbet med Get Inspired. Det har vært et fantastisk eventyr! Men det er en tid for alt. Nå trenger jeg nye stimuli!

Ikke smart å hoppe av i fart

Et par år har det tatt, fra hun begynte å drodle med tanken på å gjøre noe helt annet, til hun nå har solgt seg ned, slik at hun i dag eier bare 20 % av aksjene i eget selskap. Fortsatt jobber hun et par dager i uka med Get Inspired, i hovedsak med aktiviteter knyttet til markedsavdelingen.

Når merkevaren er så nært knyttet til henne som person, kan hun ikke bare hoppe av i fart.

– De siste årene har vi jobbet strategisk med å fristille merkevaren Silje fra Get Inspired, sier hun.

I staben har hun mange andre som kan ta seg av det hun har pleid å gjøre – markedsføring både foran og bak kamera, SoMe-håndtering, kundekontakt.

– Det har tatt tid å lage strukturer, overføre kunnskap og rigge markedsteamet, slik at jeg gradvis kan trappe ned. Heldigvis har vi høy kompetanse på huset.

Tidlig visste hun at hvis hun skulle lykkes og nå langt, måtte hun arbeide hardt og ansette flinke folk. Være dyktig på delegering.

– Selv er jeg rastløs av natur og liker å ta tak i nye ting, så jeg har i alle år jobbet helt bevisst med å frigjøre min egen tid, slik at jeg kan fokusere på nye markedsprosjekter og forretningsutvikling.

Å lære å fly

Alle som har bygget opp et firma fra scratch, vet at man starter som «potet» – ikke bare skal du gjøre innkjøp og håndtere kundehenvendelser, du må gjerne stå på lageret og skru Ikea-hyller på kvelden, og du må selv vaske gulvene. Kanskje tjener du ikke noe særlig heller.

Siljes foreldre var også gründere, og allerede som barn så hun at det kunne være litt av en berg-og-dal-bane-tur å drive eget; det ene året var familien på storslått ferie i USA, det neste året ble det campinghytte.

– Jeg fulgte mine foreldre på deres opp- og nedturer, og så at ingenting kommer gratis.

Foreldrene har vært uvurderlige støttespillere for henne. Hun beskriver oppveksten som full av trygghet og kjærlighet, men også strenge krav. Når Silje hadde gjort husarbeid, gikk moren etter og sjekket at oppgavene var vel utført. Og det var ikke snakk om å være hjemme fra skolen eller trening bare fordi hun følte seg litt pjusk.

– Man må lære ungene sine å fly. Å klare seg sjøl. Jeg tar denne holdningen videre til mine døtre. Jeg vil at de skal tørre, at de ikke skal være for tandre.

Da Silje seks år gammel spilte sin første håndballkamp, var hun sikker på at hun i fremtiden skulle bli landslagsspiller. «Ringer landslagstreneren meg, eller må jeg selv ta kontakt?» spurte hun faren. Helt seriøst og saklig svarte han at «når den dagen kommer, så har nok landslagstreneren hatt et øye til deg en periode.»

– Mamma og pappa har backet meg hele veien. De lærte meg å tenke stort, å tørre å drømme.

Da hun ikke kom inn på jus-studiet, var det faren som insisterte på at hun ikke kunne sitte i kassa på Bunnpris, der hun hadde jobbet noen måneder etter videregående. Takket være ham endte hun opp med markedsføring på BI.

– Pappa var den som pushet meg «utfor stupet». Da jeg senere nølte for lenge med å sette gründer-ideen min ut i livet, truet han med å rappe ideen min og gjøre det selv!

Hun ler igjen. Smilehullene vi kjenner fra Instagram, er ekte, og latteren sitter løst.

Barsel og business

Silje var nylig ferdig med bachelorgraden da finanskrisen slo føttene under verdensøkonomien. Jobbene stod ikke akkurat i kø. Så hun fylte på med gründerskole, startet sitt første business-konsept, tapte penger, vinglet, gikk på trynet. Reiste seg, fikk kjøpt opp et utgående parti treningstøy, og ballen begynte å rulle.

– En måned senere var jeg gravid. Vi kan vel si det sånn at jeg ikke var så veldig happy den første tiden. Det var helt klart en strek i regninga, og jeg var ganske frustrert.

For du kan ikke ta fødselspermisjon når firmaet er så ferskt at ingen andre kan ta over dine arbeidsoppgaver. Da er det business as usual med baby på armen.

– Døtrene mine har vært med meg overalt. Folk på jobb har tatt imot dem med åpne armer. Lagersjefen gikk trilletur, salgssjefen i Röhnisch passet henne mens jeg hentet varer.

Og da eldstejenta strigråt akkurat da Silje skulle treffe Siv Jensen, stilte pappa opp igjen.

– Jeg hadde kledd meg pent, gledet meg så mye, og bare måtte få det med meg.

Hun har kjent mamma-politiet skule på måten hennes å løse livet, men Silje vet med seg selv at ungene har hatt det bra. Hun har et godt nettverk av mennesker som hele tiden har kunnet trå støttende til.

– Jeg ble en bedre mamma av å ha voksentid og få påfyll av det jeg liker. Den barselbobla kan jo bli litt mye.

Døtrene er stolte av mammas jobb. Get Inspired har tross alt kule klær. Og at jentene blir sett på Instagram, er ikke akkurat en ulempe i skolegården.

Fersking i finans

Men nå smetter altså Silje av seg løpeskoene og i stiller i stilett. Ved å selge seg ned, har hun frigjort kapital som skal gjøre det mulig å diversifisere porteføljen.

– Jeg håper å lære mer om hvordan jeg gjør gode og smarte investeringer både på kort og lang sikt. Akkurat nå tar jeg lav til medium risiko. Det vil ta litt tid før jeg kommer til et punkt der jeg for eksempel kan være majoritetseier. Der er jeg ikke i dag.

Hun er ydmyk innenfor et helt nytt fagfelt. For selv om hun er god for noen kroner, er hun fersk som investor. Mye av tiden går nå til å lese seg opp, studere case, drøfte muligheter med andre som kan mer enn henne. Noe har hun allerede plukket opp; hun har bevisst gått inn i vekstselskaper, ikke gründer-selskaper.

– Vekstselskaper har bevist at de kommer seg gjennom «småbarnsperioden». De har ofte sultne gründere, som har fått på plass god management, og de har erfart at det er behov i markedet for produktene deres.

Hun har selv erfart at kapital og investeringer ikke «bare er penger».

– Da vi for et par år siden startet samtaler med investeringsselskapet Salvesen & Thams, var det ikke i hovedsak fordi vi behøvde kapital, forklarer hun.

– Vi ønsket å knytte til oss en type kompetanse vi ikke hadde internt i Get Inspired. Hos oss var fokus på drift, men for å kunne ta det et steg videre, trengte vi å sparre med noen som hadde gått løypa før oss. Noen som kunne dette med organisasjonsutvikling og strategisk styrearbeid.

I dag er Salvesen & Thams hovedaksjonær i Get Inspired. Og Silje har kjøpt seg inn i Salvesen & Thams. En vinn-vinn-utveksling, kan man si.

En frisk pust

For muligens er Silje en frisk pust i finansbransjen. Hun er 36 år, kjent for sitt trenings-image og dyktig på markedsføring i sosiale media, der vi kan se henne på ferie med døtrene, på fjelltur med ei venninne, på restaurant. Det er ikke slike bilder vi pleier å se av partnere i investeringsselskaper.

Den spisskompetansen hun har i å benytte sosiale medier til å posisjonere en virksomhet, skal Salvesen & Thams benytte inn i selskapene de har i sin portefølje: Jordbærpikene, Rørosmeierier, Big Bite.

Hun har gått fra å være et ansikt utad, til å operere mer i kulissene. Trenings-Silje er nå også blitt Investor-Silje. Det er en dreining i businessen, men også en personlig reise.

– Å være med på eiersiden samtidig som jeg fungerer som konsulent for de ulike selskapene jeg er medeier i, er en fantastisk mulighet til å bruke det jeg kan samtidig som jeg lærer mye nytt.

Den største utfordringen er å skru ned tempoet. Som den utålmodige sjelen hun er, har hun lyst til å kaste seg ut i alt det nye.

– Heldigvis får jeg mange gode råd, blant annet om å ta tida til hjelp før jeg hopper. Jeg er mer motivert enn noen gang for å gå inn og gjøre en forskjell. Antagelig gjør jeg en investering til i løpet av året, men det er viktig å gjøre det riktig og ikke rushe, smiler hun.

Siljes 4 beste "pivot-tips"

  • Vær innstilt på at det tar tid.

  • Kartlegg deg selv og lag en kravspec, både mht. jobb og privat. Hva vil funke for deg som privatperson – tid, sted, rammer. Hvilket miljø trives du i? Hva kan du tilføre en ny jobb?

  • Oppdater sosiale profiler – en ny arbeidsgiver vil garantert sjekke deg ut.

  • Vær aktiv! Bruk nettverket ditt og ta kontakt med hodejegere.

Tre om Silje

Vidar Stene, kjæreste

Silje er ekstremt strukturert. Hun har excel-ark på hva som finnes i kjøleskapet på hytta når vi forlater, og jeg får innkalling i kalenderen min når vi skal trene sammen. Men så er orden totalt fraværende på andre områder – hun er ikke akkurat i toppsjiktet når det gjelder å stable i oppvaskmaskinen. Men hun har et talent ikke mange kjenner – hun kan alle DDE-tekstene og er flink å synge!

Bjørn Wiggen, arbeidende styreleder i Salvesen & Thams

Den reisen Silje har gjort fra "pikerommet" til en stor virksomhet med såpass god lønnsomhet, er veldig imponerende. Ikke minst at hun har gjort det trinnvis gjennom flere år – hun har vært dyktig på å reinvestere i selskapet. Og hun er en offensiv og dyktig kommunikatør, som har vist at hun klarer å kommunisere godt med en bred målgruppe og skape resultater av det.

Odd-Arne Landevåg, far

Silje har alltid vært flink til å skaffe seg nye venner. På alle ferieturer ble hun kjent med nye barn, og dermed fikk også vi foreldrene nye venner – mennesker vi fortsatt har kontakt med. Hun er også ganske sta og har høye ambisjoner. En gang da hun var lita og hadde spilt håndballkamp, hørte jeg fra baksetet: «Når jeg skal på landslaget, ringer de meg, eller må jeg selv ta kontakt?»