For Stine Trygg-Hauger startet et nytt eventyr med en melding på Instagram.

Tekst | Stine Trygg-Hauger
The Independence Issue

Nettverksbygging – Slide into the DMs

Det er fint å være uavhengig. Men du kommer sannsynligvis ikke langt uten et nettverk.

Nå skal jeg komme med en påstand som kanskje virker selvmotsigende: For å kunne oppnå uavhengighet og komme til et nivå der du sitter i førersetet og er beslutningstaker – er du avhengig av andre. Jeg mener også at erkjennelsen av at man er avhengig av andre, er like viktig. Og der kommer det berømte nettverket inn. Nettverket du har på jobben og med kollegaene dine, kan bli avgjørende, men det handler også om det eksterne nettverket ditt.

Post-korona er nettverksbygging blitt mer eller mindre heldigitalt og kanskje enklere enn noen gang. Det er nok lenge til vi kan delta på konferanser, mingletreff og andre fysiske møteplasser igjen. Den beste nettverksbyggingen skjer nå på helt andre plattformer. Det er ikke uten grunn at online-dating er blitt en av de mest populære måtene å finne en partner på. Du har sikkert hørt begrepet «Slide into the DMs». Eller på godt norsk: skli inn med en direktemelding, en melding utenfor kommentarfeltet på Facebook, Instagram, Twitter eller LinkedIn. En privat melding som ingen andre ser.

En melding på Instagram ble til bok

I fjor vinter opplevde jeg nettopp det på Instagram. Ikke av en slesk type, men av en redaktør i forlaget Aschehoug. Nesten ved slump så jeg direktemeldingen på Instagram seks dager etter at den hadde «slidet» inn. Redaktør Iris Furu skrev enkelt og greit at hun ville snakke med meg om å skrive en bok om arbeidsliv og ledelse. På Instagram, via en DM. Det ble starten på et bokprosjekt jeg aldri hadde forventet eller turt drømme om. Ett år senere var boka i trykk, klar for å bli utgitt av Aschehoug forlag. I boka, som handler om å ha det gøy på jobb, finne flyt og være effektiv, skriver jeg nettopp en god del om nettverksbygging og hvorfor det har vært viktig for meg og min karriere.

Nettverket mitt har også vært viktig i arbeidet med boka. Jeg har tatt kontakt med ukjente og spurt om de vil ta en kaffe med meg, jeg har brukt nettverket til venner og bekjente som en inngang til å møte noen av de smarteste menneskene jeg nå kjenner. Mennesker som har gitt meg råd og raust delt sine erfaringer. Noen av de beste rådene jeg har fått, og som jeg bruker nesten daglig, har jeg fått av en av dem som stiller opp i boka mi: en konserndirektør som bor i Danmark og som jeg leste om i DN. På vei til hovedkontoret vårt i Dalarna i Sverige stoppet jeg på et døsig tettsted, satte meg i en park og ringte Astrid, som jeg aldri hadde møtt eller snakket med IRL. Det ble en verdifull time. Astrid har lang erfaring og har oppnådd fantastiske resultater, og jeg bærer rådene hennes med meg som en gave. Å skrive en bok gjorde meg tøffere enn jeg vanligvis ville vært når det gjelder å ta kontakt, men nå har jeg lært meg hvor enkelt det kan gjøres. Muligheten for å oppnå kontakt er bare noen tastetrykk unna. Og det er nettopp hvordan du anvender nettverket ditt som avgjør om det gir noe verdi. Det hjelper ikke å ha 500+ forbindelser på LinkedIn om du ikke bruker dem. Hvis du vil at noen skal anbefale nettopp deg til et styreverv eller en jobb, må de vite mer enn navnet ditt. Ser du noen som gjør noe bra? Send dem en hyggelig tilbakemelding eller kommentar!

Er menn bedre nettverksbyggere enn kvinner?

For noen år siden deltok jeg på et seminar for kvinner i lederroller. En av foredragsholderne hevdet at menn er mye dyktigere enn kvinner til å bygge nettverk, og at dette er noe av grunnen til at det er flest mannlige toppledere i Norden. Foredragsholderen hevdet at kvinner lett havner i prat om familie og barn når de møter nye mennesker, mens menn oftere snakker om jobbene sine. Jeg vet ikke om disse påstandene har noen som helst støtte i forskning, men det fikk meg uansett til å bli mer bevisst på min egen adferd.

Foto | Javad Parsa

Nettverk bygges ikke bare i profesjonelle sammenhenger. Noen av de smarteste folka jeg kjenner, er folk jeg har møtt i helt andre settinger. Det de har til felles, er at det startet med et «hei». Kanskje er det fordi jeg jobber med butikk, hvor vi er lidenskapelig opptatt av å si hei til kundene våre. Men også privat er jeg bevisst på å hilse, kanskje enda mer etter at jeg fikk barn. Hvis jeg er ute og går tur og møter et annet menneske, pleier jeg å si hei. Mange gjør jo det på tur i skogen eller når de passerer tregrensa på fjellet, men jeg gjør det de fleste steder – på gata i nabolaget, på butikken eller på bussholdeplassen. Det å si hei er en døråpner for å bygge nettverk med smarte mennesker du kan lære noe av. Om du har små barn eller er i barsel, er helsestasjonen et supert sted å bygge nettverk, et samlingspunkt også for smarte damer som veldig gjerne vil snakke om noe annet enn bleieutslett og tannfrembrudd.

For oss som jobber i store selskaper, er det nok vanlig å legge mest vekt på å bygge og pleie relasjonene der man er, og det er både riktig og viktig. Nettverket jeg fikk allerede fra min første dag i Clas Ohlson, var helt avgjørende for karrieren min. Et godt nettverk både internt og eksternt betyr mer enn potensielle karrieremuligheter. Det betyr også at du får en skikkelig god heiagjeng. Det betyr at noen nevner navnet ditt, fremsnakker deg eller foreslår at du blir tatt med på råd når du ikke selv deltar i et møte eller en samtale. En hodejeger fortalte meg en gang at kvinner oftere takker nei til en prat. Rådet jeg fikk, var å aldri si nei til den praten. Selv om du stortrives der du er, er det en gyllen anledning til å bli kjent. Hvem vet, kanskje fører den praten til at du får drømmejobben en gang i fremtiden.

Jeg vet ikke om det er noen i nettverket mitt som tipset redaktør Anna om at jeg burde skrive denne spalten. Men det at du leser dette, startet med at Anna sendte meg en direktemelding på Instagram, min nye nettverksfavoritt.