Advarsel: Svangerskap og fødselspermisjon kan føre til ny bedrift.

– Vi synes det er rart å lage barneprodukter uten å samtidig ta godt vare på fremtiden til kommende generasjoner. Det føles godt å se at Kaos bidrar til å gjøre en forskjell, sier gründerne Gineline Kalleberg og Mette Bordal Hansen.

Duo skapte Kaos

Tid til å tenke på noe annet, og øye for nye behov? Vi har møtt to gründere som har skapt noe til både mor og barn.

Historien om Kaos er omtrent sånn:
Svigerinnene Gineline Kalleberg og Mette Bordal Hansen fikk barn. De delte erfaringer og frustrasjoner. Så mye som måtte handles inn! Så dyrt det var! Barneprodukter som kombinerte funksjon og tidløs design, og som varte gjennom flere faser, hvor fant man egentlig det? Og hallo, hvor lite bærekraftig er egentlig produksjonen av barneprodukter!?

Publisert Sist oppdatert

Med bakgrunn fra design og merkevarebygging, og et spedbarn på hver sin arm, skrapte svigerinnene sammen det de hadde av sparepenger for å stable Kaos på beina og sette de første produktene i produksjon. Målet de satte seg var, unnskyld ordspillet, ikke barnemat:

– Vi vil endre en hel industri. Fra måten man designer, utvikler og produserer produkter, til etablering og distribusjon av merkevaren, forteller Kalleberg.

– Reisen siden da har vært ekstrem på så mange måter, med opp og nedturer, tårer og latter. Med hovedvekt av sistnevnte, heldigvis! Men ja, det har vært beintøft, innrømmer hun.

– Rent økonomisk fikk vi etter hvert full pott i etableringsstøtte fra Innovasjon Norge. Vi har hentet penger gjennom Kickstarter. Vi har fått midler fra Norsk Forskningsråd for å forske på nye materialer, og vi jobber aktivt med Skattefunn og vekstgaranti-ordningen til Innovasjon Norge. Vi ble valgt ut til å være med Innovasjon Norge på Entrepreneurial Marketing, et sterkt subsidiert Global Growth program i New York, som fikk oss til å jobbe “med” bedriften og ikke “i” den. Vi ble valgt til å delta på EY sitt Amplifier program, som også har vært dødsbra. Og vi har hentet friske penger gjennom mindre emisjoner, hvor vi fikk med oss strategiske ressurser på eiersiden. Mette og jeg med familie eier fremdeles ca. 80 prosent av Kaos, sier Kalleberg.

KAOS ChangingBag

– Men vi har også fått utrolig mange nei på veien. Vi fikk nei hos banken, utallige nei fra produsenter, speditører og en hel haug med andre partnere. 

Nettopp det at de har vært to, har gjort det lettere å tåle motgangen.

– Når en av oss er i ferd med å gå ned for telling, løfter den andre deg alltid opp igjen. Mette og jeg er tidenes team, og et godt team er kritisk når man skal bygge en bedrift.

Siden lanseringen i 2015 har Kaos lansert 21 produkter. Og målet?

– Vi har fått fotfeste som en ledestjerne innen både design, bærekraft og innovasjon i vår kategori. Vi har vunnet internasjonale designpriser, og fått innovasjons-nominasjoner. Vi har fått patent. Og vi har klart å vokse, i kanskje tidenes motvind som har stått på de seneste årene!

Kaos ble betegnende for mer enn bedriften:

– Èn ting er å bli gründer, og skulle bygge et selskap og utvikle avanserte produkter som må produseres, sertifiseres og distribueres for egen maskin. Det er så sjukt mye jobb som ligger bak. En annen ting er å gjøre det mens du er ammende småbarnsmor og skal oppdra to barn. Gud bedre. Jeg er glad vi ikke ante hva vi begav oss ut på. Når alt kommer til alt, kunne vel ikke Kaos vært en bedre fellesnevner, ler Kalleberg.

– Jeg tror en av styrkene våre er å se på eksisterende løsninger med et nytt og kanskje litt naivt blikk, det føler jeg har tatt oss langt. Listen over ting vi har lyst til å skape er også lang, så evnen til å tenke annerledes, som mammaer, håper jeg vi aldri mister. Nå er vi i en spennende vekstfase hvor vi er i ferd med å entre det store utland. Det er spennende. Mer Kaos i vente!