Hva er hemmeligheten bak en lønnsom startup? Ifølge regnskapsfører Vetle Valsgård handler det om å prioritere profitt.

The Money Issue
Vinter 2021

Veien til lønnsomhet for gründere

Begynn å sette fortjenesten først, ikke sist.

Publisert

Kun gründere kan forstå hvor tøft gründerlivet kan være. Det er lange dager, mye stress og enormt press. Vi ofrer tid med familie og venner for å satse på drømmen om vår egen bedrift. For noen er frihet og fleksibilitet det som lokker mest, for andre er det muligheten for å tjene bedre enn ved å jobbe for noen andre. Dessverre ender mange gründere opp med å skape en bedrift som krever enorme mengder med tid og innsats, og som ikke er lønnsom nok til å utbetale det gründeren fortjener å ha i lønn. Da forsvinner både friheten og fleksibiliteten og muligheten for å tjene godt. Kan du kjenne deg igjen i det? Etter lange dager, stress og press er det ubehagelig lite penger igjen på konto etter å ha betalt alle regningene til leverandører, underleverandører og eventuell lønn til ansatte. Og hvem betaler du sist? Deg selv. På tross av at du er selskapets viktigste ansatte.

Prioriter selskapets viktigste ansatte

Det må du ta inn over deg: Den viktigste personen i din bedrift er deg, gründeren. Ingen kan gjøre det du gjør, og ingen vil gjøre det for den kompensasjonen du gir deg selv. Spør deg selv: Hvis du tilbød din jobb, med alt stresset, presset og alle timene du arbeider (vær ærlig, kveldene du sitter og «koser deg» med Netflix mens du svarer på mail er også jobb) til noen andre i din bransje til pengene du tjener i dag, hadde de tatt den? Neppe. Og mens gründeren tenker at «neste år, da skal det bli bra!» så går år etter år likt som fjoråret mens gründeren bygger opp en stadig større beholdning med oppgitthet over egen situasjon og frustrasjon over at bedriften som skulle bli drømmen, slett ikke ble som planlagt.

Så hvorfor ender så mange små selskap opp i denne situasjonen, hvor de ikke er lønnsomme nok til å eksistere med mindre de sponses av innsatsvilje og goodwill fra gründeren?

Snu om på regnestykket

Det er fordi vi har lagt til oss feil vaner når det kommer til lønnsomhet. På skoler og universiteter lærer vi at inntekter – kostnader = lønnsomhet. Så enkelt er det, har jeg selv sagt i mange kundemøter. Men dersom det er så enkelt, hvorfor er ikke alle bedrifter lønnsomme?Det er fordi modellen er iboende feil. Iallfall hvis man ønsker å drive en lønnsom bedrift. Vranglæren om at inntekter – kostnader = fortjeneste setter bokstavelig talt fortjenesten sist. Hvordan kan vi forvente at noe som helst blir som vi ønsker når vi prioriterer det sist? Hvis din venn hadde et hjerteinfarkt og kom hjem fra sykehuset og sa: Nå skal jeg jammen meg putte helsa sist!, hva hadde du tenkt? Du hadde trodd vennen din hadde hatt hjerneslag i tillegg!Så hva skal vi gjøre for å øke fortjenesten i vårt eget selskap? Vi skal putte fortjeneste først. Vi skal prioritere fortjeneste og prioritere å betale selskapets viktigste ansatte: deg. Vi skal bokstavelig talt putte fortjenesten før kostnadene. Slik:

Inntekter – fortjeneste = kostnader

Ja, vi skal snu opp ned på hele greia og sørge for at fortjenesten er det første vi prioriterer. Først etter at vi har satt til side fortjenesten vår, skal vi se hvor mye penger vi har igjen til kostnader.

Parkinsons lov

Det er en god grunn til at dette fungerer, og den grunnen er Parkinsons lov. Parkinson var en kjent britisk økonom, og Parkinsons lov sier at forbruket av en ressurs øker desto mer tilgjengelig den er.

La oss si du har en helt ny tannkremtube. Hvor mye tannkrem bruker du? Åh, du tar godt i! Så putter du tannbørsten under det rennende vannet, og halvparten faller av og ned i vasken. Det gjør ingenting, tuben er jo full! Good times! Mer tannkrem på børsten, og off we go!Men så kommer dagen du står der og tuben er nesten tom. Du vrir, vender og presser på tuben (med en moderat mengde banning) mens du manøvrerer tannbørsten nærmere og nærmere åpningen i tannkremtuben. Presset du må holde på tuben for å skvise ut de siste restene av tannkrem, er nok til å gjøre kull til diamanter. Men du klarer det! Gjennom innovasjon og hardt arbeid får du nok tannkrem til å oppnå den friske, gode følelsen etter tannpussen. Du fikk samme resultatet ut av en ressurs du hadde mindre av, fordi du måtte. Så hva har tannkremen med lønnsomhet å gjøre? Jo, du bruker mer tannkrem når du har mye tannkrem i tuben. Det er Parkinsons lov i et nøtteskall. Det samme gjelder med penger på konto. Desto mer penger du har på konto, desto mer vil du bruke. Det er menneskets natur. For å gjøre din bedrift til en hypereffektiv, innovativ og lønnsom bedrift skal du derfor først sette av fortjenesten din og tvinge bedriften din til å klare seg med mindre.

Derfor: Inntekter – fortjeneste = kostnader.

De to første stegene

Forskjellen er liten, men effekten er enorm. Når du begynner å prioritere fortjeneste fremfor kostnader, så vet du hvor mye penger du har igjen til kostnader. I stedet for at fortjeneste blir noe som kanskje skjer en gang i året eller en gang i fremtiden, blir fortjeneste en vane som skjer hver dag.

Systemet og metodikken jeg beskriver over, heter Profit First og har blitt implementert av mer enn 600 000 bedrifter på verdensbasis for å snu lite lønnsomme bedrifter til pengemaskiner. Du finner mange gratis ressurser om hvordan du selv kan gjøre dette i vår facebookgruppe Bedre Business med Sjekkregnskapet. Som profesjonell Profit First-coach vil jeg vil utfordre deg her og nå til å begynne med to enkle grep:

1. Åpne en bankkonto og kall den Fortjeneste
2. Overfør 1 prosent av alle pengene du mottar inn på konto hver måned, til Fortjeneste-kontoen.

Hvis du mottar 50 000 kroner en måned, sett av 500 kroner til fortjeneste. Bedriften din klarer seg like fint med 49 500 kroner til kostnader som med 50 000 kroner, det kan jeg garantere deg. 1 prosent virker ikke som mye, men viktigere enn den ene prosenten er at du har satt i gang prosessen med å sette fortjenesten din først. Du har gjort det å ta fortjeneste til en månedlig vane, og du har satt fortjeneste som en prioritet. Om tre måneder skal vi øke til 2 prosent, og da skjer magien: Da må du tenke over hvilke kostnader du kan kutte og hvor du kan tjene mer. Hvordan du kan optimalisere bedriften! Jeg kan garantere deg at denne lille øvelsen kommer til å utgjøre en større forskjell enn du tror. Ikke i kroner og øre (med mindre du omsetter for milliarder, i så fall: awesome!), men i mindsettet ditt til lønnsomhet og hvordan du driver bedriften din. Implementerer du Profit First-systemet, kommer du til å takke meg om et år. Gjør fortjeneste til en prioritet og til en vane, og se bedriften din forvandle seg fra et ulønnsomt stressmoment til en pengemaskin som betaler for livet du ønsker.